-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44382 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

دليل فقهي و علمي حرمت ازدواج با محارم چيست ؟

ازدواج با مادر و خواهر در ميان همهء اقوام و ملل , ممنوع و از تنفر خاصي برخوردار است , حتي مجوسي ها كه در منابع اصلي خود, قائل به جواز اين گونه ازدواج ها بوده اند, امروز آن را انكار مي كنند, گرچه بعضي كوشش دارند كه اين موضوع را ناشي از يك عادت و رسم كهن بدانند, ولي مي دانيم عموميت يك قانون در ميان تمام افراد بشر در قرون و اعصار طولاني , معمولاًحكايت از فطري بودن آن مي كند و سم و عادت نمي تواند عمومي و دائمي باشد.

اين مسئله حتي در اقوام عقب افتاده و شبه وحشي چنين است . و به رغم اين كه مسائل اخلاقي و قوانيني براي روابط زناشويي ندارند, اما از روابط جنسي ميان نزديكان خودداري و امتناع مي كنند, مانند بوميان استراليا كه هيچ قانوني بين آنان حكم فرما نيست و بيابانگرد هستند و از گياهان و شكار جانواران تغذيه مي كندن , كه چنين هستند.

در زمان ساساني از ازدواج با خواهر و با زن پدر به جهت اين كه حافظ و نگهدار خون و ميراث شاهنشاني باشند, رواج داشته است . آنان بنابر تعليم اوستا ازدواج برادر و خواهر را موجب جلب روشنايي ايزدي در خاندان مي دانسته اند. در كتاب هاي فقهي مانند شرح لمعه و راض درباب ميراث , به ازدواج مجوس با مادر و خواهر و دختر اشاره شده است .

دو خواهر خود را در عقد ازدواج داشت و بهرام چوبين نيز با خواهر خود ازدواج كرد, ولي زرتشتيان امروز اين گونه ازدواج ها را به مزدكيان نسبت مي دهند و مدعي هستند كه به غلط به زرتشتيان نسبت داده مي شود.(1)

در مذهب يهود, ازدواج با محارم مانند مادر, دختر, زن پدر, خواهر, نوهء خواهر, عمه , برادرزاده , خواهر زاده , خالهء زن و... منع شده است .

مسيحيان كاتوليك و پروتستان نيز تابع تورات مي باشند و ازدواج با محارم را جايز نمي دانند. و ارتدكس ها از ازدواج تا هفت نسب پدري و مادري پرهيز مي كنند.(2) در اسلام در آيهء 27سوره ء نساء ميفرمايد: .

گذشته از اين ها ازدواج هاي فاميلي خطرات فراواني دارد; يعني بيماري نهفته وراثتي را آشكار و تشديد مي كند. حتي بعضي گذشته از محارم , ازدواج با اقوام نسبتاً دور مانند عموزاده ها را بايكديگر خوب نمي دانند و معتقدند خطرات بيماي هاي ارثي را تشديد مي نمايد, ولي اين مسئله اگر در خويشاوندانِ دور مشكلي ايجاد نكند, در خويشان نزديك كه هم خوني شديدتر است , مسلّماًتوليد اشكال خواهد كرد.(3)

در بيشتر ممالكِ متمدن جهان نيز از ازدواج هاي فاميلي پرهيز مي كنند. چنان كه آمار كشورهاي آلمان , فرانسه و انگلستان نشان مي دهد كه ازدواج هاي فاميلي كاسته شده است .(4) علت و حكمت ديگري كه براي اين مسئله مي توان مطرح كرد, اين است كه ميان محارم جاذبه و كشش جنسي معمولاً وجود ندارد, زيرا محارم غالباً با هم بزرگ مي شوند و براي يكديگر عادي و معمولي هستند, و مي دانيم كه جاذبهء جنسي , شرط استحكام پيوند زناشويي است . نكتهء آخري كه بايد مورد توجه واقع شود, اين است كه : مادر, خواهر و ديگر محارم انسان از حرمت و احترام ويژه اي برخوردار هستند و اگر ازدواج با آنان جائز و مرسوم بود, آن حرمت ها شكسته مي شد. لذا براي حفظ قداست و حرمت , ازدواج با آنان تحريم شده است .

(پـاورقي 1.دكتر صفدر صانعي , بهداشت ازدواج , ص 27

(پـاورقي 2.همان .

(پـاورقي 3.تفسير نمئونه , ج 3 ص 328

(پـاورقي 4.دكتر صفدر صانعي , ازدواج در اسلام , ص 33

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.